Sider

fredag den 11. maj 2012

Dagens store spørgsmål - Briller, smarphones eller uopdragent gulv?!

Ej, jeg har faktisk mange spørgsmål i dag, sådan nogle som "Hvorfor støvsuger min dyson ikke af sig selv", "hvorfor har gulvet ikke lært selv at tage bad endnu", "hvordan kan det være at min 9årige påstår at han er den eneste i klassen der ikke har en smart-phone" og ja så kommer så "Er det virkelig nødvendigt med briller bare fordi man er en lille smule nærsynet?!"

Jeg starter lige med det sidste sprøgsmål først.
- Jeg har længe gået med ondt i hovedet og set "dobbelt/sløret", dertil kom så at jeg også havde ondt i tænderne og at mit ene øje trykkede så fandens meget i hovedet at det på tiders føltes som om det var ved at poppe ud. Jeg brokkede mig inde på sygehuset da jeg var der sidst, for jeg var helt overbevist om at det måtte være kemoen, og fik da også at vide at det nok var en hævelse på grund af vand, som så trykkede på synsnerven i højre øje. Men efter at have hørt på mit brokkeri og snøfteri i nogle dage sagde min søde mor "Tag for pokker da lige og prøv noget høfebermedicin" og efter knap en uge med sådan noget, så havde jeg hverken ondt i tænderne, i højre øje eller snøftede mere, så det løste en stor del af problemet. Desværre blev jeg altså ved med at se sløret, og gav altså kemoen skylden lidt endnu.

I dag efter at vi har overdraget Sebastian til hans faster og bio-far ude i Randers storcenter går vi forbi optikeren og René siger "Prøv da lige at få tjekket dit syn, der står det kun tager 2 minutter" og jeg går lidt modvilligt med til det. Tænker at det jo ikke er sååå mange år siden at jeg fik at vide at jeg kun har en enkelt lille bygningsfejl på mit højre øje og ser perfekt på det venstre. Men efter en simpel test, siger den rare dame "Prøv lige at stille dig ud på gangen og kig ned i enden, så kommer jeg lige med noget" og så stiller hun sig mag mig, giver mig nogle af de glas-dimser for øjnene og lige pludselig samler alt det slørede sig og står fuldstændig skarpt, også nede for enden af gangen. Jeg har før været til optiker og øjenlæge og har oplevet hvordan nogle af de der glasdimser nærmest virker som forstørrelsesglas, men det her samlede bare alt det slørede til et helt skarpt billede - Fantastisk egentlig, nu hvor jeg sidder og tænker på det. Men lige da hun sagde "Ja, du er nærsynet, -0,75, og bør altså få briller eller linser. Det er ikke noget du kan træne dine øjne fra desværre" blev jeg bare chokeret. Altså, mig med briller?! Mine øjne fejler da ikke noget, altså, det må da være medicinen, det er da ikke MIG eller MINE øjne..?!

Optikeren var rigtig sød, og ville hverken give mig briller eller noget men sagde blot at nu skulle jeg tage hjem og tænke lidt over hvad jeg havde fået at vide og så måtte jeg komme tilbage hvis jeg besluttede mig for at få briller eller linser, men hun ville klart råde mig til det. Puh! Jeg tror nu mest jeg er til at skulle gå til en øjenlæge og få ham til at tjekke det også, jeg regner bestemt med at en optiker gør sit arbejde godt nok, men jeg vil gerne lige være sikker på at det ikke ér kemoen der gør noget og at briller virkelig ér nødvendigt før jeg bruger penge på sådan et metalstativ på min næse. Øv hvor er jeg altså bare ikke brilleegnet!!

Nåh, men dagens andre store spørgsmål. Hvorfor i alverden er det at min 9årige åbenbart er den eneste i klassen der ikke har en eller anden totalt fancy smartphone? Jeg er godt klar over at overdrivelse fremmer forståelsen, så han er nok ikke den eneste uden sådan en mobil, men da vi stod ude i Telenor butikken for at få låst hans spærring op og lavet ændringer i hans abb. kunne han udpege flere af de nyere modeller og sige hvilken klasse kammerat der havde lige dem. Og sikke plage han også kunne - Han plejer ellers at være sød til at stille sig tilfreds med det han nu får, men det var tydeligt at mærke at lige det her, det var altså noget andet end en eller anden plasticdims fra BR eller en dyrer pose slik om fredagen. Han ville virkelig gerne ride med på den bølge.
- Han fik selvfølgelig ikke en ny mobil, men fik at vide at han kan ønske sig penge til hans fødselsdag og så kan han jo håbe at han får så mange at han selv kan gå ud og købe sig en derefter - Men hvorfor i alverden er det også lige at en flok 9-10årige skal rende rundt med mobiler der er så smarte. Har de brug for at kunne gå på nettet, hente applikationer og alverdens andre ting jeg slet ikke har styr på. Altså jeg kan forstå at de har brug for at ringe og sms'e, det kommer vi vist ikke uden om i vores tid, men har de brug for alt det andet der, som selv jeg der bestemt ikke er særlig gammel (eller noget) stort set ikke kan finde ud af selv?! Og endnu vigtigere, hvor får de pengene fra?! (som joker reklamen fra Lotto så smukt siger det) og, og, og hvad pokker skal man finde på at give dem når de bliver konfirmeret hvis de allerede nu både har fine cykler, smartphones og bærbare computere, skal de have biler eller deres første ejerlejlighed?!!?

Hvorfor støvsugeren ikke er opdraget ordenligt, ligesom gulvet heller ikke selv kan finde ud af at soignere sig selv - Det giver vist sig selv. De vil simpelthen bare have min hjælp til det og det fik de så, om end en smule modvilligt. Man bliver så træt af at svinge rundt med de der satans remedier, haha!

4 kommentarer:

Jean sagde ...

Åhh ja Kevin kikker også på de smarte telefoner fordi flere på skolen har det, men ikke i hans klasse..
Han er også 9 år og får BESTEMT ikke en smartphone før han er større... Jeg mener ikke de har behov for en telfon der kan andet end sms og ringe når de er så små.. Så han har sådan en billig 200kr´s nokia der kan de to ting og han er nu meget glad for den.. så har han en billig mp3 afspiller så han kan høre musik og mere behøver han ikke.. Han har computer herhjemme hvor vi kan kontrollere hvad han laver på nettet, fik han en smartphone kunne det jo ende med at han kom til at lave noget han ikke skulle på nettet.. Det bryder jeg mig ikk om.. Vil gerne passe på ham...
Så du er bestemt ikk den eneste med en søn med en "kedelig" mobil...

Ejjj har du også en dyson der ikke støvsuger af sig selv..?? ALtså til den pris de koster så burde de have lært det, og især når vi har vist dem turen SÅ mange gange ikk ;) Tihhi...
Ønsker mig en robotstøvsuger selvom den ikke kan gøre det hele men den kan klare det mest overfladiske hver dag.. Det ville være rart :)

Rigtig god fredag aften..
og DEJLIG blog indlæg fra dig idag.. Hvor er det fantastisk du har fået energi til andre tanker også :)

Merete sagde ...

Hej Nadia
Jeg har fulgt dig på de unge mødre, fra dengang du stod på en legeplads med 2-3 årige Sebastian og sagde, at du nok aldrig fik en kæreste, for hvem ville have en med barn og leukæmi. Og du fortalte hvor vigtigt det var for dig at samle på minder til Sebastian, fordi du nok ikke var der, når han blev stor.
Jeg håber dit nye medicin vender sig til et mirakel, når først din krop har lært at leve med det. Og jeg håber, at du og din fantastiske familie kommer til at få en lang og lys fremtid. Nogen burde instille René til Årets mand prisen.
Med hensyn til smartphone kan jeg fortælle dig, at min 18-årige søn lige har købt sin første smartphone. Jeg har altid hyldet det princio, at han ikke skulle have dyrere gadets, end vi havde råd til at han mistede. Bør glemmer ting og kommer til at ødelægge dem.
Sebastian forstår godt at I ikke har råd, men lige nu, er det nok vigtigt for ham ikke at skille sig ud, da han i forvejen er ham med den syge mor. Det var ikke noget godt svar på om 9-årige skal have smartphones, men et par overvejelser du kan tage med.
Og se så at få bestilt de briller!

Mange hilsner

Merete

Mie sagde ...

Hej Nadja!
Har fulgt med i de unge mødre i denne sæson. Du har virkelig gjort et kæmpe indtryk på mig. Jeg synes du er SÅ sej på den måde du tackler din sygdom. Jeg håber så inderligt for dig, at din nye medicin vil virke.
Øv med øjnene. Jeg indrømmer gerne at jeg var tudefærdig da optikeren for nogle år siden gav mig beskeden om, at det var nødvendigt med briller eller linser.
Knus Mie

Anonym sagde ...

For at sikre at skaden er forhindret, en god forberedelse på trægulve er vigtig, og at yde fortsat beskyttelse, skal den have en god finish. Først er det vigtigt at undersøge gulvet og måle graden af ​​skader og vide, hvor meget gulv slibning ville være forpligtet til at have den fastsatte gulv. Generall, bare lidt skal muligvis repareres.