Sider

lørdag den 3. december 2011

3. december - Udbetaling!

Så nåede vi til første lørdag i december, en dag som jeg glæder mig rigtig meget til hvert eneste år! For i min lille by, er der et lille bitte værtshus, og på det lille bitte værtshus er der en lille rød sparekasse med 40 kasser i - og nr. 29 er min - og første lørdag i december er dagen hvor de penge jeg har fået sparet sammen bliver udbetalt igen! Det er altså for mig altid dagen hvor jeg finder ud af om vi skal have små eller store julegaver!

René sidder i festudvalget og jeg i bestyrelsen, så vi havde hver vores små opgaver der skulle gøre fra morgenstunden, så jeg hoppede hurtigt ud af kanen og morgenhyggede med julekalender, små fedtede børnefingre og endnu en genudsendelse af nissebanden, for det har jeg jo svært ved at undvære! Da vi var ved at være klar til at sende ungerne afsted susede René dem over til deres oldeforældre og jeg prøvede på at gøre mig klar, huske gaverne til det amerikanske lotteri og mine noter til regnskabet.

Kender I den der følelse af tabt magi når man i tidernes morgen var gået på diskotek, og lige pludselig var klokken slået 4 og lyset blev tændt? Sådan er det sådan ca. også at komme ind på vores lille hyggelige værtshus før lyset bliver tændt, før der er flammer i sterinlyset og spillemaskinerne summer. Jeg gik længe rundt og spekulerede over om der da ikke manglede noget, noget lyst, noget lys noget et eller andet før det gik op for mig at Molino er ikke Molino uden nogen der sidder ved bare og lyden af grin og snak ved bordene. Meget mystisk, at jeg kunne stå med dén følelse - for jeg kommer der jo stort set kun hver 3. søndag når jeg skal tælle op i sparekassen, men det er jo også lige præcis de søndage at jeg støder ind i de mange granonkler, grantanter og mennesker jeg har mødt hele mit liv, måske er det klart nok at jeg forbinder værtshuset med hygge og ikke kolde mure, mærke hjørner og næsten ren luft! (For ja, det er endnu et af de steder der er så små at der gerne må ryges der inde). Afsted det gik med hver vores dele og inden jeg fik set mig om var værtshuset faktisk ved at være fyldt igen, med alle medlemmerne i spareklubben, som jo så sjovt nok også er alle de mennesker jeg plejer at se om søndagen når der skal spares og tælles!

Generalforsamlingen er som generalforsamlinger nu engang er, en dagsorden, en ordstyrer og en masse mennesker der nogen gange har rigtig svært ved at vente på at det bliver deres tur til at sige noget - Men alt det sjove sker bagefter, i dét øjeblik folk får deres udbetaling udleveret, så bliver der slået de store smil op, den største latter, de venligste klap på skulderen og så skal der leges. Før i tiden så var det der vi ville have startet festen og have holdt julefrokost resten af natten men i år har vi valgt at bruge pengene på et andet arrangement og efter vores usansynlig gode sommerfest, så følte vi godt at vi kunne nøjes med at mødes til morgenmad, glögg og æbleskiver. Det ændrer nu ikke på at jeg er den der som regel vimser rundt bagefter og sørger for at få nogle af pengene tilbage i festkassen, for så starter vi et lille "spil" hvor der kan spilles på numre, der udtrækkes en vinder og en overskuddet går til vores festkasse og derved også de næste arrangementer - Og jeg nyder det!

Jeg har nogle gange lidt svært ved at komme ud over at jeg faktisk er temmelig genert, så det tager tid for mig at tø op, normaltvis stiller jeg mig bagerst i et lokale eller i skjul af nogen jeg allerede kender rigtig godt i forvejen, og det gør sig også gældende der. Men når jeg får de sedler i hånden, så er jeg en pige på en mission og så har jeg bestemt ingen problemer med at være både udadvendt og få snakket med folk, en rolle jeg også befinder mig rigtig godt i og som jeg tit ville ønske at jeg havde nemmere ved at tillægge min personlighed. For jeg nyder at være sammen med andre og jeg nyder at være social men det tager bare lidt tid før jeg kommer ud af min skal og tør lægge genertheden bag mig.

Efter et par timer på den måde og deltagerne lige så stille begyndte at stilne af, blev René og jeg enige om at fortsætte vores dag som vi havde planlagt. Med vores udbetalte opsparing var planen nemlig at gå direkte ud og bruge den med det samme også - Julegaverne skulle købes! Så vi fortsatte videre ud i det kolde, våde og triste landskab som var en totalt modsætning til det hyggelige lag vi lige havde siddet i! Randers Storcenter blev det til, jeg er både kuldeskær og "bange" for regn så det var klart at vi var nødt til at finde et indendørs center og handle gaverne i.

Efter at have væet lidt i krise over hvad vores forældre skal have, at ungernes ønskesedler er sådan et kaos, at mine sko var blevet gennemblødte ude på parkeringspladsen og manglen på energi besluttede vi os for at gøre det kort og afslutte dagen med at gøre noget vi ellers aldrig gør - Tage ud og spise og gå i biografen! Jeg havde fornyligt erfaret at Randers havde fået en forholdsvis ny biograf og at man i et samarbejde mellem den og "Jensens Bøfhus" kunne fået noget "Bøf og Bio" så vi satte snuden mod Jensens bøfhus, og havde lykkelig glemt hvorfor vi havde svoret at vi alrig ville sætte vores ben der igen!

Men det fik vi så ret hurtigt genopfrisket! Vi blev solgt Bøf og Bio, uden at blive oplyst om at det kun gælder søndag til torsdag, på trods af at vi glade fortalte at vi ville i bio efter spisningen, maden var som altid ikke hvad vi bestilte, tjeneren var 20 minutter om at komme med den bestilte sovs - Der var resten af maden så kold og servicen var der bare slet ikke! Øv! (René har nu lovet mig at minde mig om hvorfor det er jeg ikke vil på Jensen, næste gang jeg får den tåbelige idé at foreslå det!). Efter maden kørte vi op til biografen og betalte for parkering kun for at opdage at der ikke gik nogen film før knap 2 timer efter. Efter den "modgang" i planerne besluttede vi os for at spare de penge og tage hjem og se resten af DaVinci mysteriet, som vi nu har brugt 3 aftner på at se! Og tænk sig, det viste sig også at være ganske hyggeligt, så måske vi bare skulle have gået direkte hjem efter julegaveindkøbene!

Glædelig 3. december

0 kommentarer: